Ce înseamnă Product Management?

product-manager

Pentru că e o întrebare care îmi este pusă destul de des, și pentru ca e un job apărut relativ nou pe piață, m-am gândit să încerc să definesc ce face un manager de produs practic într-o companie. O să abordez acest aspect din prisma noilor companii tech care dezvoltă produse, deși practic bazele activității managerului de produs sunt similare în toate domeniile.

Managerul de produs este acea persoană din cadrul companiei care identifică o nevoie în piață, planifică și dezvoltă un produs, îl lansează, îmbunătățește și administrează pe parcusului duratei de viață. Uneori e foarte important să știi și când să schimbi sau chiar elimini un produs.

Din punct de vedere al celor care întreprind această activitate, suntem în niște vremuri foarte bune pe piață, pentru că progresul tehnologic permite inovația foarte rapidă, nu necesită multe resurse și e totuși un moment în care încă nu există multe produse care nu au fost fie create încă sau optimizate. (state of the art)

Ce face practic un manager de produs?

Managerul de produs e legătura dintre mai multe departamente ale companiei, și este cel care trebuie să se asigure ca există consistență permanentă pentru toate activitățile ce se desfășoară în jurul produsului: de la dezvoltarea funcționalităților și grafică până la activitățile de marketing și business.

1. Identifică o nevoie

Orice produs pleacă de la o nevoie, unele sunt foarte ușor de definit, iar altele sunt mai puțin palpabile. Ceea ce de fapt este important, este că ideea nu trebuie să pornească din direcția atributelor produsului și funcțiilor super-avansate ale acestuia, ci din direcția utilizatorului și practic ale utilității produsului pentru acesta. Și aceiași abordare trebuie menținută și în momentul în care se va comunica cu potențialul cumpărător/utilizator.

2. Studiază piața

Trebuie să te gândești foarte bine cine va fi utilizatorul tău și să-i faci profilul robot. De asemenea în cazul în care e vorba despre un produs internațional e important să hotărăști ce piață vei ataca mai întâi.

3. Studiază concurența

În general asta e una din întrebările pe care mulți investitori le pun, și când răspunsul este nu există concurență sau produse similare, înseamnă ca fie nu ți-ai făcut temele prea bine, fie nu există produsul pentru că nu există cerere.

Sunt 7 miliarde de oameni pe planeta asta și e destul de posibil ca cineva să se fi gândit și creat deja un produs similar. Principala valoare stă în ce vei face tu diferit.

4. Planifică, creează și lansează produsul

Asta e una dintre etapele cele mai consumatoare de timp și care vor implica numeroase resurse. E foarte posibil să nu fie îndeplinite deadlineurile, e foarte posibil ca la mijlocul proiectului să fie luat de la capăt pentru rescrierea una din funcții, felul cum arată interfața sau alte aspecte.

5. Administrează, marketizează și îmbunătățește un produs

De multe ori la lansarea produsului abia începe mare parte din muncă, produsul trebuie administrat, îmbunatățit permanent pe baza feedbackului primit de la clienți și pe baza viziunii generale a direcției de business și nu în ultimul rând, optimizat la maxim procesul de monetizare. Aici managerul de produs va lucra îndeaproape cu persoanele de vânzari, marketing și cu departamentul de suport.

Un job de manager de produs implică multiple cunoștințe în domenii care nu au multe lucruri în comun, însă este unul din joburile care aduce cea mai mare satisfacție pentru ca participi activ la procesul de creație și vezi rezultatele muncii și viziunii tale încorporate într-un produs.

De ce notele sunt un sistem bun?

catalog-note

Până recent am trăit cu impresia că notele sunt un sistem super prost de învatământ. De ce? Pentru ca am trăit pe pielea mea și am văzut adesea în jurul meu ce înseamnă să înveți pentru notă. Tragi tare, tocești materia et voila iei nota mare.

Odată ce am terminat cu studiile, mi-am dat voie mental să încep să critic acest sistem, și am realizat cât de multe lucruri am învațat superficial și acum îmi lipsesc din cultura: fie pentru că nu am avut ocazia să am un ritm propriu de învățare- programa școlară din zilele noastre nu ne permitea să aprofundăm decât domeniile spre care aveam o afinitate (prin simplu fapt că informațiile se lipeau de tine fără să vrei, fără să îți dai seama cum), iar restul rămâneau pentru tocit- fie pentru că informațiile erau prezentate structural într-un mod total necaptivant și sec, fără un storytelling în spatele lor (then again când ai 8 clase a câte 30 de copii, un salariu care te forțează să oferi meditații ca să te poți întreține, cine mai are timp/chef de storytelling?).

Mi-am dat seama abia la 20 și ceva de ani că de fapt materii nesuferite (geografia, fizica) sunt domenii care mă interesează super mult și pe care pot sa le aprofundez ușor. Apoi am avut un moment “evrika!”, am realizat că notele ne dau învață ceva: indiferent de câte informații știi, indiferent de câte tehnici cunoști, indiferent de cât de pasionat ești de un domeniu, când tragi linie, rezultatele sunt ceea ce contează. Și asta e cea mai importantă lecție dintre toate. Nu contează prin ce mijloace ajungi acolo sau dacă de fapt tu nu ai înteles toate metodele pe care le-ai folosit, atât timp cât rezultatul e unul de succes. Am observat ca toate informațiile și cunoștințele pe care le acumulezi, dacă nu te ajută să obții un rezultat notabil, sunt inutile. (bine poate îți intrețin minte alertă și îți cresc stima de sine pentru că ești atât de bine documentat și informat).

Teoria asta se aplică în business când ne gandim la KPIs și se aplică și în sport: la final rezultatul e tot ce contează, nu ce echipă a jucat mai bine, nu ce alergător a avut startul mai bun, nu ce gimnastă a avut cel mai reușit salt. Numbers matter.

@Sursa imagine: alba24.ro

Cum să-ți faci cărți de vizită gratis

Poate mulți dintre voi deja au auzit de f6s.com, o comunitate de antreprenori și fondatori de afaceri care oferă numeroase oportunități: posibilitatea de a-ți găsi un co-fondator, locuri de munca, programe de accelerare, sprijin din partea comunității și resurse gratuite pentru cei aflați la început de drum.

carti-vizita-gratis

Una dintre ofertele pe care le găsești pe site-ul f6s este pentru cărți de vizita gratuite de la moo.com (cred ca la momentul de față cam cel mai mare brand de pe piață pe segmentul asta), oferta este de 50 de cărți de vizită gratuite la alegere un design predefinit sau propriul tău design. Va trebui să acoperi totuși costul transportului, undeva la 2-3 lire.

Eu mi-am făcut și pot spune că sunt mulțumită de rezultat.

IMG_7700 carti-de-vizita pachet-carti-vizita-moo