Jurnal de Elveția, Episodul 2: Ciorba de acasă și prima zi de muncă

Seara de ieri încă îmi mai rezerva surprize neplăcute…am descoperit pe la 12 noaptea că încărcătorul de la laptopul meu de Românica nu e compatibil cu prizele Elvețiene, de fapt mai degrabă prizele elvețiene nu sunt compatibile cu el, uitați-vă și voi cum arată…

Prize elvețiene

Prize elvețiene

Așa că de dimineață am făcut o incursiune pe la magazinele de electrocasnice din cartier. Era cazul să cunosc și altceva în afară de berării și supermarket. Am cumpărat un adaptor și o cartela SIM. Pentru cartelă SIM am stat în verificări vreo 20 de minute fiindcă pentru a vinde o cartelă vânzătorii au nevoie de o adresă (ne-am înțeles într-un final la adresa hotelului) și pașaport. M-am simțit de parcă îmi cumpăram un pistol, nu o amarâtă de cartelă.

M-am intors în apartament unde m-am întâlnit cu “femeia de servici”, care surpriză…era un domn elvețian de vreo 30 de ani. Liberté, Égalité, Fraternité, no discrimination. Mi-a plăcut asta.

Am avut în plan să văd un apartament subînchiriat de o româncă. Apartamentul localizat într-un cartier numit Zollikon, despre care aveam să aflu că e un fel de “Primăverii” al lor. Ce-i drept odată ce am ajuns acolo, la nici 6 km de centru, am simțit că m-am teleportat într-un orașel de poveste, casuțe frumoase, grădini imense, o pădurice și un parc, miros de liliac, mi s-a părut superb.

Am fost întampinată de co-naționala mea, care își luase timp din pauza de prânz ca să-mi arate apartamentul. Pe post de bun-venit mi-a pus o farfurie de ciorbă în față și mi-a povestit pe scurt despre ea. Cumva ciorba asta a avut un efect terapeutic asupra mea, nu numai că a fost prima masă caldă de care am avut parte de când am ajuns aici, dar o ciorbă vindecă tot. Am plecat de acolo cu forțe proaspete.

După-amiaza m-am prezentat la noul meu loc de muncă, unde am fost întampinată cum nu se poate mai frumos, echipamente noi: iPhone 6, un MacPro la care visez de un an și o sticla de vin de bun-venit. Deja zâmbetul de pe fața mea nu mai putea fi șters ușor. Am avut și prima sedință fancy-shmancy cu niște oameni importanți, care a decurs bine, am reușit cu ceva emoții să mă prezint și să-mi argumentez ideile și s-a încheiat cu aceiași precizie elvețiană despre care am mai pomenit.

Welcome pack

Welcome pack

A urmat o invitație la bere pe care am onorat-o (I see a pattern), în care am primit multe informații utile despre oraș și am discutat experiențele colegilor mei în materie de living abroad. Dupa o bere, fiecare și-a scos telefonul, a verificat programul trenurilor și rând pe rând au plecat.

Vremea în Zurich e caldă, plouă din când în cănd, dar nu ai nevoie de umbrelă, orașul e liniștit, vezi mulți barbați la costum, doar e centrul bancar (la noi am văzut asta doar pe la BNR :) ). Uitându-te în jur parcă te simți și tu mai elegant. Nu e totul perfect…din când vezi și bețivi pe stradă, nu e ca și cum oamenii nu sunt la fel peste tot.

Ce văd când ies din birou

Ce văd când ies din birou

 

Jurnal de Elveția, Episodul 1: Ce am făcut în prima zi în Elveția?

  10923381_10205173731116589_8743882917935547350_n

Am plecat din București evident fără să termin de pus la punct măcar jumătate din lucrurile pe care le aveam în plan. Bagaje rămase nefăcute, cazare definitivă în Zurich nestabilită încă, oameni cu care am zis că mă întâlnesc la o ultimă bere și pe care nu am mai apucat nici să îi sun să îmi iau la revedere. Dar cum nu mai aveam cum să amân plecarea, iată-mă într-un mini-avion, un AVRO RJ100 de la Swiss Air care ne-a zguduit așa de bine încât să simt că se întamplă ceva important în viața mea.

Odată ajunsă în Zurich, a 2-a oară pentru mine (după minunatul interviu de angajare) lucrurile nu au mai mers ca pe roate. Am prins un tren aglomerat, perfect ca să mă lupt cu bagajul de 30 de kg + cele 2 genți (nici măcar 10% din catrafusele pe care visam să le iau cu mine). Efortul după cărat bagajul asta prin oraș a fost pentru mine comparabil cu recenta urcare pe Ciucaș. Toate bune si frumoase, am ajuns în sfarșit în gară, și când să iau tramvaiul, am aflat că acesta nu există.  M-am învârtit prin gară vreo 40 de minute doar ca să aflu că trebuie să iau alt tramvai…Google Maps did it again.

2 ore de când sunt în Zurich și iată-mă în fața apartamentelor unde am rezervare pentru următoarele zile. Surpriză! Nu există recepție, trebuie să introduci codul rezervării și primești cheia automat, dar cu atâtea pe cap cu mutarea asta, nu am mai printat niciun cod. În timp ce eu ma uit stupefiată la cutia cu numere și mă întreb cum aș putea să-i explic situația mea unui aparat, apar 2 brazilieni, încearcă să mă ajute, dar nu au nici ei “interneți”. Aparent pentru Wifi aici ai nevoie de un număr european. E ok, ma așez frumos, (elegant, cât de cât) pe bordură, deschid laptopul, ca să-mi încarc telefonul pentru că na…blestemul iPhone, bateria e moartă deja. Am roamingul activ de 4 ani, am mai fost în Eleveția fără probleme, dar azi…ei bine azi… “No service”, asta este rețeaua mea din Elveția.

11225531_10205921851539132_610643604_n

Nu-i nimic, iau frumos bagajul meu agabaritic și pornesc la pas pe străduțe în căutarea unei cafenele cu Wifi. Nu trece mult și găsesc, mă așez la o masa, primesc parola, primesc o bere rece , descarc codul și mă relaxez, vorbesc cu prietenii, observ lumea din jurul meu, e totul ok. Imi dau seama că Zurich a vrut să mă întampine cu o bere rece, chiar împotriva eforturilor mele.

11195320_10205921981822389_826433090_n

Vizurina mea pentru următoarele 4 zile

Restul serii a decurs cum nu se poate mai frumos, m-am plimbat pe straduțe și am fost uimită să văd câtă lume stă la terase, am văzut munții, am fost din nou fermecată de arhitectura orașului și am fugit să îmi iau mâncarea mult așteptată.

Ce mituri mi-au fost (din nou) spulberate?

  1. Zurich nu e un oraș plictisitor, e înțesat de lume ieșită la terase. Doar dacă nu discută despre horticultură, nu văd ce ar putea fi plictisitor în asta.
  2. Nu închide la Non stop. Există magazine deschise până la 22-23 (Coop, un fel de Mega Image) la fiecare colț de stradă. Și există chiar și magazine non stop (în general ale imigranților).
  3. IMG_582011195401_10205921851099121_1777375332_n
  4. Bonul fiscal nu e omniprezent în alte țări. Am băut bere și am cumpărat de la magazin fără să primesc bon.

Ce e adevărat?

  1. Zurich e un oraș foarte scump. Nu raportat la București, raportat la orice alt oraș european. Fără un venit ok aici nu prea ai cum să supraviețuiești.
  2. Precizia elvețiană există. Cel puțin când vine vorba de transport în comun, toate mijloacele vin exact la momentul când au fost programate.

To be continued…

Conferinte de Product Management la care poti participa

Conference Link Location Topic Data Price
Product Summit http://productsummit.org/ USA, Boston Product Management november
Mind the Product SF http://www.mindtheproduct.com/ USA, San Francisco Product Management 4th June 2015 750$
Mind the Product SF http://www.mindtheproduct.com/ USA, San Francisco Product Management 4th June 2016 450 P
Productized http://www.productized.co/ Lisabon, Portugal Product Design 8-9 October 2015 195 EUR
Agilia http://agiliabudapest.com/en Budapest, Hungary Product Ownership 11-13th June 2015 250 EUR
Product Camp USA http://www.productcamp.org/ USA Product Management various
Product Camp Europe http://www.productcamp.org/ Europe Product Management various
Lets Build http://lets-build.de/ Berlin Product Management

Modulab: Gradina Viitorului, un spatiu al inovatiei si comunitatii

IMG_0186

Am aflat de Modulab de pe facebook, am vazut la un prieten niste poze foarte interesante de la un Workshop sustinut de ei, ceva ce arata futuristic si inovator. Asa ca am zis sa le fac o vizita. Oamenii sunt foarte deschisi si prietenosi, pe langa asta poti discuta cu ei o varietate de subiecte, de la tehnologie, it, inovatie, fizica cunatica la filosofie si chiar politica.

IMG_0182 IMG_0183 IMG_0184 IMG_0185

Atelierul arata ca ceva rupt din filmele SF, si dupa parerea mea e cu mult mai avangardist decat multe spatii de cercetare din facultatile de la noi.

Saptamana trecuta, Modulab a inaugurat Gradina Viitorului un spatiu deschis pentru comunitate, unde fiecare e incurajat sa vina sa contribuie, sa participe si sa experimenteze. Evenimentul a fost foarte placut, in gradina racoroasa, decorata cu leagane, am fost intampinati cu multa socata facuta chiar din socul din gradina Modulabului. Am conversat impreuna despre stiinta, inovatie, design, spiritualitate si nu numai. Am intalnit oameni interesanti si dornici de a face parte dintr-o comunitate. O comunitate in care sa ne ajutam reciproc, sa ne crestem copii intr-un mediu curat, sa nu mai alergam de la 9 la 6 in aglomeratii interminabile.

IMG_0176IMG_0192

Cei de la Modulab definesc Gradina Viitorului ca fiind “Cel mai important proiect al nostru de pana acum, un mediu educational modular ce functioneaza ca incubator de inovatie tehnologica si makerspace. O scoala de initiere in secretele tehno-magiei, ce se adreseaza tuturor, maestrii si neofiti, copii si adulti, artisti si designeri,  corporatisti, functionari de stat sau pensionari”

Locatia e undeva pe strada Viitorului (ce potrivit nu?) si totul a fost construit de la zero de cei din echipa Modulab, adepti ai curentului „DIY”. E un loc dragut si plin de informatie, va recomand sa le faceti o vizita cand aveti ocazia.

De ce am aplicat la The Summit Kilimanjaro?

The Summit Kilimanjaro e o actiune pornita de organizatorii conferintei The Summit din Dublin. Ce inseamna practic? Urci pe Kilimanjaro alaturi de niste oameni extraordinari, mai mult vor dona in numele tau 5985$ (inaltimea muntelui Kilimanjaro) catre water charity, pentru ca oamenii din zonele defavorizate sa aiba acces la apa curata.

Sunt alesi 5 “muritori de rand”, care se alatura unor antreprenori sau lideri in domeniu. Anul trecut printre participanti s-au numarat: fondatorii Spotify, WordPress si Pandora, managerul lui Lady Gaga si actori de la Hollywood. Pe scurt mi se pare o aventura minunata in care iti fortezi limitele fizice, cunosti persoane pe care altfel nu ai avea oportunitatea si mai mult totul are un scop nobil. Voi nu ati participa?

Never stop learning

 

nu-te-opri-din-invatat

Învățarea continuă e un concept destul de străin pentru noi românii. Nu ne este explicat în școli, nu suntem încurajați să-l punem în aplicare, cu toate astea un număr foarte mare de oameni fac asta fără să-și dea seama. De multe ori pentru că nu există instituții sau cursuri specializate pe anumite domenii.

Vreau să vă încurajez să vă înscrieți pe una dintre platformele online care oferă cursuri gratuite de la marketing, filozofie, fizică și orice altceva vă mai trece prin minte. Mi se pare o inițiativă extraordinară faptul că mari universități, care în mod normal ar costa câteva zeci de mii de euro, oferă cursurile complet gratuit. Este și o șansă pentru cei care au fost mai puțin norocoși și s-au născut în țări care nu facilitează accesul la educație atât de ușor.

Iată câteva dintre platformele care oferă cursuri gratuite, unele dintre acestea acordă și niște certificate de absolvire undeva la 49$ dacă vreți un document care să ateste participarea și finalizarea cu succes a cursului:

Coursera – după parerea mea, cea mai bună platformă și unde am găsit cele mai interesante cursuri.

edX

Iversity

Udacity

Indiferent de ce ai alege, important e să nu te oprești niciodată din învățat!

De unde știi când ai ideea potrivită?

Zi de zi apar startupuri și business-uri, unele ajung să aibă succes, altele eșuează. Fie că e o idee de afacere sau pur și simplu următorul pas în carieră și nu numai, de unde știi când ai ideea potrivită? Răspunsul la întrebarea asta este foarte simplu: nu știi niciodată și cu siguranță mai ales la început. Dacă toată lumea ar ști care e ideea cea bună și drumul pe care trebuie mers eșecurile ar fi mult mai puține.

Am pus întrebarea asta multor oameni de succes de la Phil Libin, la Radu Georgescu și răspunsul lor a fost același: nu știi niciodată.Totuși ce e de făcut?

  1. Alege ideea cu cel mai mare potențial. Fă o listă cu toate ideile pe care le ai și pentru fiecare notează punctele PRO și CONTRA. Sau mai bine chiar poți face o analiză SWOT. Nu uita de partea de financiară, mai ales dacă e vorba de o idee de afaceri, monetizarea este unul dintre cele mai importante aspecte.Analiza_SWOT
  2. Caută validare la cei din jurul tău sau în medii online. De multe ori este foarte posibil să nu ai viziunea potrivită asupra ideii tale. E bine să ceri feedbackul celor din jur, sau pe siteuri specializate precum Quora. Înarmează-te însă cu răbdare și curaj, e posibil să primești critici și trebuie să le transformi în input productiv. De asemenea, încearcă să privești per ansamblu feedbackul și nu te lăsa descurajat de prima parere negativă.
  3. Fă un plan. Mereu trebuie să ai un plan. Planul trebuie să fie unul realist și bine ancorat în timp. Dacă planul tău e să faci 1 milion de dolari în 5 ani, iar la momentul actual câștigi 500 de euro pe lună, e clar ca nu o să ajungi acolo continuând așa. Încearcă să fii cât mai realist, știu ca e greu, mereu proiectăm asupra versiunilor noastre viitoare mai multe lucruri decât sunt posibile.
  4. Ia o decizie. Cel mai rău lucru pe care poți să-l faci e să nu iei nicio decizie. Asta e un sfat pe care l-am auzit de la Radu Georgescu: ia o decizie acum! O decizie proastă e mai bună decât nicio decizie. Ia o decizie acum și în 6 luni privește înapoi.  A fost o decizie bună? Bravo! Nu a fost o decizie bună? Schimb-o!
  5. Concentrează-te. Odată ce ai luat o decizie privind ideea la care vei lucra, concentrează-te asupra ei și lucrează constant. S-ar putea ca după scurt timp senzația de noutate să dispară și odată cu ea dopamina asociată, nu o să mai ai chef și o să cauți să lucrezi la altceva nou. Încearcă să eviți asta, pentru că astfel nu vei finaliza niciodată un proiect. Ia-ți un angajament pe 6 luni, programează-ți timpul să lucrezi asupra ideei și când nu ai chef și abia după cele 6 luni evaluează rezultatele și hotăraște-te dacă vei continua.

Uneori cel mai bun lucru este să încerci. Trăim într-o perioadă unde eșecurile sunt acceptate și chiar ridicate la rang de necesitate înainte de a avea succes.

Sfaturi pentru productivitate, eficiență și autocontrol

productivitate eficienta autocontrol

Pentru ca suntem permanent într-o cursă pentru a ne realiza obiectivele, a ține pasul, a duce la bun sfârșit ce ne propunem, dar cu toate acestea suntem mai supuși tentațiilor mai mult ca oricând, e necesar să deținem controlul asupra activităților și timpului nostru.

Spune-mi dacă sună cunoscut: ajungi acasă de la servici, te așezi la calculator și următorul lucru de care-ți dai seama este că au trecut deja 3-4 ore, nu ai făcut nimic din ce ți-ai planificat și e timpul să te duci la culcare, pentru că, guess what…mâine e o nouă zi.

1. Controlează-ți timpul

Pentru că e foarte ușor să devii distras în vâltoarea fluxului de informații și posibile activități, e cazul să-ți controlezi foarte bine timpul.

Cum faci asta? Timpul poate fi împărțit în două categorii: timp real și timp virtual.

Pentru timpul real e foarte bine să ții un calendar săptămânal, pe care să-l revezi și după ce ai facut activitățile. Iar pentru timpul virtual folosesc RescueTime, e un tool care are și o versiune gratuită, care îți monitorizează activitățile săptamânale, și poți vedea astfel câte ore ai petrecut pe facebook sau în alte aplicații sau lucrând.

 2. Limitează tentațiile

Uneori cea mai bună metodă de a te abține de la ceva este de a elimina tentația: nu vrei sa fumezi, nu-ți cumpăra țigari; nu vrei să pierzi timpul uitându-te la televizor, scoate-ți televizorul din casă.

Folosind RescueTime mi-am dat seama că petrec foarte mult timp pe facebook, uneori chiar neplanificat, mă trezesc cu pagina deschisă, nu am vrut să-mi șterg contul așa că am aplecat la un soft care îți permite fie sa blochezi facebook pentru o perioada de timp, fie să limitezi timpul petrecut pe facebook la o anumită durată de timp zilnic.

 3. Ține evidența banilor

La fel ca și cu timpul, e foarte ușor să pierzi urma cheltuilelilor. 10 lei la supermarket, 30 lei în oraș la bere, ajungi să-ți cheltuiești toți banii și nu știi unde.

Ce e de făcut?

Economisește: fă din asta un automatism, odată ce primești salariul ia un procent din el (20% sau cât poți,  pune-i într-un cont și uită de ei).

Monitorizează-ți cheltuileile folosind un tool de management finaciar cum e CashControl.

Dacă mai aveți alte sugestii please share!

Ce înseamnă Product Management?

product-manager

Pentru că e o întrebare care îmi este pusă destul de des, și pentru ca e un job apărut relativ nou pe piață, m-am gândit să încerc să definesc ce face un manager de produs practic într-o companie. O să abordez acest aspect din prisma noilor companii tech care dezvoltă produse, deși practic bazele activității managerului de produs sunt similare în toate domeniile.

Managerul de produs este acea persoană din cadrul companiei care identifică o nevoie în piață, planifică și dezvoltă un produs, îl lansează, îmbunătățește și administrează pe parcusului duratei de viață. Uneori e foarte important să știi și când să schimbi sau chiar elimini un produs.

Din punct de vedere al celor care întreprind această activitate, suntem în niște vremuri foarte bune pe piață, pentru că progresul tehnologic permite inovația foarte rapidă, nu necesită multe resurse și e totuși un moment în care încă nu există multe produse care nu au fost fie create încă sau optimizate. (state of the art)

Ce face practic un manager de produs?

Managerul de produs e legătura dintre mai multe departamente ale companiei, și este cel care trebuie să se asigure ca există consistență permanentă pentru toate activitățile ce se desfășoară în jurul produsului: de la dezvoltarea funcționalităților și grafică până la activitățile de marketing și business.

1. Identifică o nevoie

Orice produs pleacă de la o nevoie, unele sunt foarte ușor de definit, iar altele sunt mai puțin palpabile. Ceea ce de fapt este important, este că ideea nu trebuie să pornească din direcția atributelor produsului și funcțiilor super-avansate ale acestuia, ci din direcția utilizatorului și practic ale utilității produsului pentru acesta. Și aceiași abordare trebuie menținută și în momentul în care se va comunica cu potențialul cumpărător/utilizator.

2. Studiază piața

Trebuie să te gândești foarte bine cine va fi utilizatorul tău și să-i faci profilul robot. De asemenea în cazul în care e vorba despre un produs internațional e important să hotărăști ce piață vei ataca mai întâi.

3. Studiază concurența

În general asta e una din întrebările pe care mulți investitori le pun, și când răspunsul este nu există concurență sau produse similare, înseamnă ca fie nu ți-ai făcut temele prea bine, fie nu există produsul pentru că nu există cerere.

Sunt 7 miliarde de oameni pe planeta asta și e destul de posibil ca cineva să se fi gândit și creat deja un produs similar. Principala valoare stă în ce vei face tu diferit.

4. Planifică, creează și lansează produsul

Asta e una dintre etapele cele mai consumatoare de timp și care vor implica numeroase resurse. E foarte posibil să nu fie îndeplinite deadlineurile, e foarte posibil ca la mijlocul proiectului să fie luat de la capăt pentru rescrierea una din funcții, felul cum arată interfața sau alte aspecte.

5. Administrează, marketizează și îmbunătățește un produs

De multe ori la lansarea produsului abia începe mare parte din muncă, produsul trebuie administrat, îmbunatățit permanent pe baza feedbackului primit de la clienți și pe baza viziunii generale a direcției de business și nu în ultimul rând, optimizat la maxim procesul de monetizare. Aici managerul de produs va lucra îndeaproape cu persoanele de vânzari, marketing și cu departamentul de suport.

Un job de manager de produs implică multiple cunoștințe în domenii care nu au multe lucruri în comun, însă este unul din joburile care aduce cea mai mare satisfacție pentru ca participi activ la procesul de creație și vezi rezultatele muncii și viziunii tale încorporate într-un produs.